lördag 1 maj 2010

Örtagård i miniformat


Hej! Jag håller er på halster ett litet tag till med titten i badrummet... Sanningen är den att jag glömt fota och nu är det alldeles för mörkt.
Därför får ni se mina örter istället som fick flytta ut häromdagen. De här rören låg och skräpade i ett hörn av trädgården och jag fick för mig att gräva ner dem här och odla örter i dem. Platsen är varm och skyddad, precis i ett hörn vid köksdörren och grillen, perfekt när herrn i huset lagar god mat till familjen. Här finns nu timjan, salvia och rosmarin. Gräslöken har övervintrat här och dragonen kommer så smått den också. I det sista röret ska det planteras persilja vilken dag som helst.

På gräsmattan framför vill jag ha en blå matta av blommande scilla, förebilden är Observatoriekullen i Stockholm... Det tar tid kan jag intyga! Varje höst gräver jag ner tokmånga lökar och på våren hoppas jag att de som redan finns där ska sprida ut sig och fröså nya. De är faktiskt inte så få i verkligheten som det ser ut här på bilden, måste jag tillägga. Under körsbärsträdet och ett av äppelträden sätter jag också scillalökar varje höst. Det är så fint med de tidiga lökväxterna tycker jag när man väntat sååå länge på vår och värme.

Häromdagen var det 19 grader varmt ute och jag och dotran tänkte att nu tar vi ut taket till paviljongen och utemöblerna. Vi hann inte ens få ut hälften förrän det började regna... Jaja, nu står de där redo och väntar i alla fall. Få se om vi hittar några nya möbler i år som vi gillar för de här börjar bli lite slitna. Vi letade förra året utan framgång, problemet är att de här är så himla sköna, man sitter som i en fåtölj och vill inte resa sig överhuvudtaget, utom möjligen för att hämta mer kall cola...
I morgon hoppas vi på målarväder så att vi kan få fasaden klar snart och bli av med byggställningen.
Kram på sig, Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar