söndag 23 maj 2010

Regn och blommor.


Jösses vad det har regnat! Jag hann inte mer än få ut pelargonerna på plats förrän hällregnet kom och jag fick springa ut och ta in några stackare under tak innan de helt knäckts av regnet. Nu är de välvattnade i all fall. Här har jag satt en fjärilslavendel i ett gammalt kopparkärl med lecakulor i botten. Fast några fjärilar har jag inte sett röken av än.

Jag har några gamla fina emaljerade hinkar som jag helt fräckt och utan att skämmas har gjort hål i med hammare och spik... Då blev det jättebra pelargonkrukor av dem, för vad ska jag ha en massa hinkar till?

En flitig Lotta hamnade i gluggen i muren i år. Växterna i rabatterna ser ut att frodas i det här växelvarma regnvädret i alla fall för att inte tala om gräsmattan. Det är bra för jag har äntligen tagit tag i ett par igenväxta rabatter och rensat bort gräs och brännässlor och satt lite finare växter i stället. Lite koskit till husbehov har de små raringarna fått också och så har jag satt dit en kant av metall runt rabatterna så nu jäklar får kvickroten det svårt, hoppas jag...

Den här rabatten fixade vi för flera år sedan efter att ha tagit bort Dalarnas fulaste och minst välplacerade tuja. Här blir det varmt och soligt tidigt på våren och det växer så det knakar. Riddarsporren brukar bli två och en halv meter hög och lysa så jättefin och blå mot den mörka timmerväggen. Men det dröjer väl några veckor till förstås.
I morgon hoppas jag kunna visa mina senaste "loppefund" som jag har roat mig lite med under helgen. Självklart ingick mattsvart sprayfärg i fixandet...
Kram på sig, Helena

1 kommentar:

  1. Ser ju hur frodigt ut som helst, hemma hos dig.
    Det blommar ju överallt.
    Och den fulast tujan i sörmland finns nog hemma hos mig:)
    Ska bli spännande att få se ditt nya fynd.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera