söndag 18 april 2010

Lekstugan


Hej! Idag är ni välkomna in på en titt i lekstugan! Det här lilla fönsterlösa huset med grästak var tomt så när som på en hög med vita tegelstenar när vi flyttade hit för snart 10 år sedan. Då gjordes en liten jätteenkel budgetfixning så att det gick att leka där. När så minsta lilla loppan började bli gammal nog för att leka i en lekstuga fixade jag till den lite mer ordentligt. Den gamla dockvagnen hittade jag i källaren i vårt hus. Den har tillhört en liten flicka som bott här förut.

Här ser man en skymt av husets arrendator som ritar på griffeltavlan. Det allra mesta härinne är fyndat på loppis eller hembyggt som diskbänken. De röda hyllorna på väggarna är gamla, den över diskbänken gjorde min pappa i slöjden när han var liten och den till vänster hade jag som liten men dessförinnan var den min mammas.

Den fina spisen fick loppan i 3-årspresent av mormor och morfar för ett par år sedan. Den och mattan från IKEA och dörrmattan från Dollarstore (10 kr!!) är nog de enda nya sakerna härinne. Jo, jag gillar loppisar men det vet ni väl redan.

Huset saknar fönster som sagt men ett fönster vill man ju ha. På rea på någon nätbutik hittade jag det här fönstret med utsikt över ett italienskt landskap. Jag kapade det på mitten och tapetserade upp det på en tunn board som jag skruvade upp på väggen. Med lite gardiner blev det ett fint och billigt fönster.

Bordet stod i vårt garage och med kapade ben blev det perfekt härinne. Porslinet har arrendatorn själv hittat på loppis. Hon brås på sin mor redan i så unga år, ja det är inte utan att man är stolt. ;-)

Lite städattiraljer och en liten spegel innanför dörren är bra att ha. När man kliver utanför dörren till stugan brukar det stå ett litet bord med bänkar till höger men det har inte blivit framplockat än efter vintern. Stugan ligger perfekt placerad så att man från köket kan ha lite koll på de små raringarna som leker där. Ja-a, det var allt från lekstugan. Ha det bra!
Kram på sig, Helena

2 kommentarer:

  1. Men så fint!!!!!! Utsikten genom fönstret är ju fantastisk! Jaså, lilla loppan har redan börjat gå på loppis? Jag känner igen det där. Endera är det smittsamt eller så får de det genom modersmjölken!;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Tänk om man själv hade fått lekt i så vacker stuga när man var liten. Rena himmelriket måste det vara för din dotter.
    //Camilla

    SvaraRadera