lördag 20 februari 2010

Gammal trotjänare i tjänst



Hej igen!
Äntligen har jag fått baka loss lite igen! Led av svår abstinens efter en hel vecka utan någon bakning alls. Jag bakar alltid när jag mår bra, men det fiffiga är att det funkar åt båda hållen så bakar jag så mår jag bättre. Toppen!
Men först marmeladen, redan i förrgår påbörjade jag årets laddning av citrusmarmelad. Det höll jag sen på att glömma bort, så sent igår kväll fick jag dra igång marmeladkokning så rutorna i köket immade igen totalt. Tio burkar blev det i alla fall med mumsig marmelad gjord på italienska blodapelsiner, en blodgrape och ett par citroner. Yammie!



I morse fick min gamla trotjänare komma fram ur skåpet igen. Den här elektroluxassistenten fick min mormor på mors dag 1953, kvittot finns kvar och den köptes 11 maj 1953 av min morfar för 495 kronor. Fin present vill jag lova! För några år sedan fick jag den av världens snällaste mormor (obs min!) för hon tyckte det började bli tungt att använda den. Då hade jag redan slitit ut en annan likadan assistent fast något år yngre som min svärfar fyndat på loppis och gett mig. Den här assistenten har fått slita hårt i över 50 år men är still going strong. Vilken kvalitet! Min gamla uttjänta har jag sparat i matkällaren ifall jag behöver reservdelar någon gång.



När jag bakar då bakar jag med besked. Idag blev det dubbel sats ciabatta, mjölblandningen står där på bänken bredvid assistenten på förra bilden. Det blir alltid bra och kottarna gillar dem skarpt. Tre limpor med solrosfrön och valnötter blev det också. Sen trodde jag att det var klart, men vad hittade jag om inte en påse ciabattamjöl till långt inne i skåpet. Då blev det en laddning fougasse också, fast jag slängde på lite oliver också. Recept är väl mest till inspiration, eller hur?
Undrar om jag inte ska gå ner och slänga ihop en morotskaka nu att bjuda familjen på ikväll till melodifestivalen... Jo, det gäller att smida medan järnet är varmt! Ha en bra lördag!
Mjölig kram på sig, Helena

1 kommentar:

  1. Jönsgårdens Mandelbiscotti, goda, möra och alldeles underbara! Tusen tack från grannarna!
    PS Vi tog en liten em-nap, varit uppe 5.00 båda två.

    SvaraRadera