onsdag 3 mars 2010

Väckta ur vinterdvalan



Häromdagen tog jag mig äntligen i kragen och planterade om mina små raringar som stått i källaren sen i somras. De hade skjutit många ljust ljust gröna rangliga skott och stod där nere i röran och blommade så hjärtskärande.
Nu är de bryskt avklippta och nedstoppade i ny jord och satta i husets allra soligaste fönster.



Som här i sovrumsfönstret till exempel. Vi har tre fönster i tre väderstreck i sovrummet, två är perfekta för att driva upp frön eller skrämma liv i pelargoner efter vintern. Det blir som ett växthus i sovrummet på våren och sommaren, vackert men lite jobbigt att sova i hettan ibland...
Även dotterns ena fönster fyller jag med pelargoner så här på senvintern, men inte jublar hon för det inte! Otack är värdens lön.
Nu återstår bara fyra pelargoner i källaren att plantera om, det är dessvärre några av de största som är svåra att få plats med i fönstren. Men vill man så går det, för tänk att snart ser de ut så här igen:




Längtar...
Kram på sig, Helena

3 kommentarer:

  1. Hejsan,
    här har pelargonerna klippts ner men längre har jag inte kommit, ny jord får de lite senare.
    Men vad många du hade vilken tur att du har plats för alla i något fönster:)
    Ha det bra.
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Dina fantastiska pelargoner Helena! De är kända i hela Romme. "Har ni sett pelargonerna på Jönsgården" hör man titt som tätt. Var kommer dina gröna fingrar ifrån? Jag däremot, köper mina på våren och kastar dem på hösten.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Vad du är gullig , Lena!
    Kram Helena

    SvaraRadera