måndag 4 oktober 2010

Prag i all sin prakt!


Hej igen! Vi, dvs herrn i huset et moi, har spenderat helgen i Prag minsann. Det var jättekul, intensivt och gott - i alla fall för det mesta... Här är en överblick över stan från borgen. Prag är stort som Stockholm och har ca 1,2 miljoner invånare.

Ingen som besöker Prag missar det astronomiska uret, inte vi heller... Döden, dvs skelettet som står precis till höger om urtavlan, var riktigt charmig när han drog i snöret så klockan slog.

Vi bodde på ett riktigt fint hotell inrett helt i jugendstil, själva huset är också från förra sekelskiftet som synes. Det låg bra till i centrum så allt var nära och lätt att gå till, och gått har vi gjort mycket.

Prag är knökfullt med vackra byggnader i olika stilar, många av dem bevarade från medeltiden då Prag var tredje största staden i Europa. Bara Rom och Istanbul var större. Den medeltida stadsplanen gör att det inte är så lätt att hitta i Prag, många små gator som går härs och tvärs, fast man följer en gata märker man snart att man befinner sig på en helt annan än den man tänkt sig. Men det är inte bara dåligt, man får gå och gå och lite motverkar det väl effekterna av kaloriintaget i alla fall...

Tyvärr måste jag avslöja att den tjeckiska kokonsten lämnar lite övrigt att önska... Den här lunchen fick vi en dag, och allt det här var bara till en person! Fläskkött i massor, kål, senap och pepparrot. Intressant men inte det godaste jag ätit, om jag säger så. Vi åt mest annat mumsigt men det är kul att pröva något typiskt tjeckiskt när vi nu var där.
Med andra ord finns det stora skäl att återuppta springandet i skogen igen efter 4 dagars uppehåll. Men lugn, jag och min trogne Pingu har flängt runt som tokar i skogen idag så nu är vi på g igen.
Kram på sig, Helena

1 kommentar:

  1. Har alltid haft en önskan till Prag, men har ännu inte varit där. Men, OM jag nu åker, så tänker jag inte äta inhemsk mat, den saken är säker:)
    Såg din lilla hund i förra inlägget. Guud, vad snygg och läcker han var. Skulle gärna ha en liknande.
    Ha det så bra!
    Camilla

    SvaraRadera