måndag 7 juni 2010

Linfrökex, biscotti och plommonmarmelad


Idag grep baklusten tag i mig igen och vad gör man då när jästen är slut efter frallbaket igår? Jo, tur att Lantliv hade ett bra recept på linfrökex med bakpulver och vanliga hederliga biscotti är ju alltid tacksamma att baka. I Lantliv fanns också ett "recept" på lavendelsocker som jag var tvungen att pröva, få se hur det blir att baka med det sen om ett par veckor.

Burkarna är loppisfynd och det fina emaljerade fatet tog herrn i huset med hem till sin lilla fru från sommarstugerensningen. Jojo, man tackar, han vet vad jag gillar. Stolen och dörren hör hemma i köket.

Många biscotti blev det och goda också, det vet jag för jag har naturligtvis varit tvungen att prova, vågar ju inte bjuda på dem annars...

Även kexen var mumsiga tillsammans med ost och en smarrig marmelad. Den här plommonmarmeladen har jag gjort själv och den passar vansinnigt bra till just ost. Enkel att göra är den också, vänta tills plommonen är mogna dock - det är nog den jobbigaste delen i receptet. Sen är det bara att koka upp urkärnade och halverade plommon med syltsocker och en vaniljstång, mängder och koktid står på sockerpaketet. Om man vill kan man plocka bort skalen under kokningen och sen är det bara att hälla på burkar och njuta! Jag brukar göra åtminstone två omgångar för att det ska räcka till nästa höst, då finns det tillräckligt för en och annan gåbortpresent också.
Kram på sig, Helena

1 kommentar:

  1. Det blir nog bra smak på sockret, brukar lägga i en urskrapad vaniljstång i en burk med socker som sedan passar jättebra till bakning eller till jordgubbarna.
    Plommonmaramelad har jag dock aldrig provat, låter hemskt gott till de där kexen, mandelbiscotti däremot brukar jag baka när andan faller på, de är gooooda att doppa i kaffet:)
    Hade ingen aning om att de hette REDA-glasbehållare de däringa sakerna. Funderade lite vad de kunde heta men hittade inget ord som tänktes kunna passa så tack för hjälpen där:)
    Ha en härlig vecka!
    Camilla

    SvaraRadera